Učíte ve třídě, do které dochází romské dítě? Rádi byste, aby se v ní cítilo dobře a vnímalo školu jako přátelské prostředí? Představuje každé romské dítě automaticky problém? Jak a v jakých tématech vychovává a funguje romská rodina a kde může docházet ke kulturním nedorozuměním? Co často obnáší život sociálně vyloučených a v čem se liší od života různou měrou integrovaných a pro majoritu již často neviditelných romských rodin? Co zažívá romské dítě v převážně majoritní škole? Jak překonat bariéru mezi ním a jeho rodinou na jedné straně a školou na druhé? Čím budovat důvěru mezi pedagogem a romským dítětem a zvýšit šanci na jeho školní úspěšnost a bezproblémové soužití se spolužáky? Je žádoucí pracovat s odlišnou kulturní identitou romského dítěte? Jakou formu podpory a metodických nástrojů zvolit, aby na romství dítěte bylo reagováno přirozeně, s respektem, bez exotizujících a negativních konotací? A v čem může být přínosná práce s romskou literaturou?
Ve webináři s romistkou, lektorkou a redaktorkou nakladatelství romské literatury KHER Mgr. Karolínou Ryvolovou, PhD., se dozvíte:
- stručnou historii Romů po r. 1945 s akcentem na období a politiky, které dodnes ovlivňují postavení Romů v české společnosti;
- subetnické složení romských komunit v ČR;
- rozdílnost socioekonomického postavení rodiny a jeho vliv na životní šance, strategie a očekávání;
- jaké hodnoty, vzory, hierarchie hrají roli v romské rodině a komunitě a jak tyto ovlivňují fungování romského dítěte ve škole;
- jak pochopit příčiny nedorozumění vzniklé jazykovou a kulturní odlišností a jak je řešit;
- co akcentovat a co nepřehlédnout ve snaze navázat vztah s romským dítětem;
- proč dobře míněná snaha otevřeně akcentovat romství dítěte může dítě ještě více vyčlenit, a jak to tedy dělat jinak;
- jak dítě a rodinu motivovat a zaujmout pro vzdělání;
- jak z odlišnosti romského dítěte udělat výhodu a zdroj vzájemného obohacení.
Účastníci webináře po jeho skončení obdrží emailem seznam seznam krásné literatury romských autorů vhodných pro práci ve výuce dle různých věkových skupin; odborné a populárně-naučné články rozvíjející téma webináře; metodické materiály obsahující nástin romské historie a literatury a pomáhající pedagogům v zapojení romské literatury a dějin do výuky na ZŠ.
Cílová skupina: pedagogové, asistenti pedagoga, lektoři, vychovatelé
Délka webináře: 120 minut (z toho 30 minut diskuse)
Termín konání: zářijový termín bude stanoven v průběhu srpna
Termín přihlášení: bude upřesněn
Cena: 250,-/osoba (detaily k úhradě Vám zašleme v odpovědi na přihlášku)
Kanál: Zoom
Koná se při počtu 15 přihlášených.
Téma jsme také schopni připravit na klíč.