Román mladého rozhněvaného muže

Hrdinové novely Martina Kanaloše Já, Tran a všechno ostatní (KHER, 2025) dobře vědí, jaké to je v Česku nezapadat. Na rozdíl od svých spolužáků z maloměstského gymnázia poloviční Rom Dezider a poloviční Vietnamec Tran nevymetají večírky, protože je na ně nikdo nezve, a místo toho trčí v paneláku s pocitem, že jim život protéká mezi prsty. A tak společně koukají na hvězdy, na filmy a na nedosažitelné holky za oknem. Umějí si sami ze sebe udělat legraci, ale také je jejich neslavná existence dost štve.

Dezider je z rodu „rozhněvaných mladých mužů“ světové literatury. Zlobí se na všechny a všechno, počínaje svým původem, přes rozvedené rodiče, povrchní spolužáky, politickou pravici i levici, fotbalisty a hokejisty až po pijáky alkoholu a uživatele rekreačních drog, ale nejvíc ze všeho ho dráždí materiální rozdíly mezi jeho a Tranovými neúplnými rodinami a zbytkem školy. Ve svých sedmnácti letech je tak neochvějně přesvědčený o vlastní pravdě, že nenachází pochopení ani pro těžký úděl a občasná klopýtnutí vlastních rodičů. Má něco z prvoplánové revolty Holdena Caulfielda z Kdo chytá v žitě (J. D. Salinger), přecitlivělosti Charlieho z Ten, kdo stojí v koutě (Stephen Chbosky) a nekompromisní sociální kritičnosti vypravěče knih Édouarda Louise. Vyzbrojen nejen pocitem historické křivdy, ale také ironií, cynismem a jazykem současné generace, vyráží hájit svoje vidění světa, což se mu chvílemi vrací jako bumerang.

Kanalošova novela je situovaná na nejmenovaném maloměstě a základní ideologický střet probíhá mezi obyčejným sídlištěm, kde žije Dezider s matkou a Tran s babičkou, a blahobytným předměstím, kde se v bezpečí svých oplocených zahrad sluní u bazénů jejich šťastnější spolužáci. Všichni se pak potkávají na místním gymnáziu, které je sice výběrové, ale zkostnatělé a zpátečnické, a jehož studenti i učitelský sbor s nelibostí nesou jakoukoliv odlišnost. Deziderovo a Tranovo outsiderství je o to komplexnější, že je nepřijímají nejen etničtí Češi, ale ani jejich menšinové komunity, protože jsou slovy hrdinů „moc černý pro bílý a moc bílý pro černý“. Dva kamarádi proto tráví čas hraním počítačových her, pozorováním noční oblohy a fantazírováním o dívkách, které znají jen od vidění.

„Příběh je postavený na přátelství dvou dospívajících kluků z etnických menšin na okraji společnosti. Je to žánr young adult fiction a tomu jsem přizpůsobil jazyk a rozsah knihy. Chtěl bych, aby si z toho mladí čtenáři odnesli zejména zábavný čtenářský zážitek, ale také vědomí, že na své problémy nejsou sami,“ říká autor knihy Martin Kanaloš.

Jejich spontánní výprava na večírek ve vilové čtvrti pak spustí sérii událostí, které je možná reálně neposunou na hierarchickém žebříčku jejich almy mater, ale vytvoří prostor pro individuální zrání a pomohou položit základy širší outsiderské solidarity. Třetí do počtu se totiž stává Ukrajinka Ruslana, která z pozice přistěhovalce taky zná ústrky a odmítání, ale nechce být nadále boxovacím pytlem. Nejen že je kamarádům inspirací; je taky velmi inteligentní a krásná a mladí muži k jejím přednostem nedokážou být neteční…

Právě porozumění mezi outsidery a citlivé zachycení pocitu osamění i nepřijetí činí z Kanalošovy prózy dílo, které rezonuje i daleko za hranicemi cílové věkové skupiny. Jak říká básník a literární publicista Jonáš Zbořil: „Nic neumí probudit empatii tak jako literatura. Kanalošova novela probudí vzpomínky na samotu, kterou zažil každý z nás. A pak ji vyléčí. Z Dezidera a Trana se stanou naši nejlepší přátelé.“

Zároveň ale autor nepíše jen z pozice generace Z, nýbrž i z místa kulturní a sociální rozpolcenosti. „Kniha je kritikou společnosti a následným vstoupením si do svědomí a zamyšlením se nad jedincem a jeho sílou změnit svůj úsudek o jiných,“ dodává Kanaloš.

Romská literatura v Česku už dávno není novinkou. Dlouho však byli slyšet především pamětníci typu Eleny Lackové či Andreje Gini, kteří současníkům přibližovali kulturu tradičních romských komunit na Slovensku. V další vlně pojednávali autoři třeba o poválečném příchodu do Čech a relativním bezpečí a blahobytu normalizace (Gejza Horváth, Erika Olahová, Gejza Demeter ad.). V posledních několika letech se mj. díky povídkové sbírce Nakladatelství KHER Samet blues (2021) perspektiva posunula směrem k reflexi devadesátých let. Dnešní čtyřicátníci typu Marie Sivákové, Reny Horvátové nebo Věry Horváthové-Duždové nabourávají dosud nekomplikovaný obraz porevoluční euforie a ukazují, že Romové se stali opomíjenou obětí transformace. Tento trend vyvrcholil Magnesií Literou oceněnou knížkou Patrika Bangy Skutečná cesta ven (Host, 2022), v níž jsou neonacistické bojůvky či policejní šikana první dekády po Sametu vykresleny zcela bez příkras. Ještě nikdo ale nepromluvil za současnou romskou mládež a tím méně za mladé Čechy, kteří mají tu „smůlu“, že se v jejich osobě potkávají dvě národnostní identity. Debut Martina Kanaloše je v tomto smyslu průkopnický.

Martin Kanaloš (1997, Sokolov) se psaní věnuje od školních let. Debutoval povídkou „Ty jsi jako já“ ve sbírce Samet Blues. Drsná devadesátá v povídkách Romů (KHER, 2021). Tentýž rok vyšla jeho povídka „Stálo to za to“ v zimní literární příloze týdeníku Respekt (51-52/2021). V roce 2025 byl text „Ty jsi jako já“ otištěn znovu s ilustracemi Marie Nakonečné v publikaci ateliéru ilustrace a grafiky UMPRUM Thursday’s Child. Vystudoval dějiny umění na FF UK v Praze, v současnosti dokončuje magisterský obor Dějiny moderní evropské kultury na FHS UK. Mj. působil v Národním pedagogickém institutu jako koordinátor motivačních besed pro romské žáky a díky Nadaci Albatros absolvoval krátký studijní pobyt v Oxfordu. Od roku 2025 je členem Rady vlády ČR pro záležitosti romské menšiny. Nyní pracuje jako historik umění. Žije v Praze.

Kniha vychází za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky a Bader Philanthropies, Inc.

Martin Kanaloš

Já, Tran a všechno ostatní

Odpovědná redaktorka Karolína Ryvolová

Korektury Barbora Vilímová

Ilustrace Sára Paldanová

Grafická úprava a sazba z písma Polia Čumlivski&Horváth

Praha 2025

Počet stran 148

Vydalo Nakladatelství KHER, z. s.,

Veverkova 1172/33, 170 00, Praha 7

ISBN 978-80-87780-46-6

KONTAKT PRO MÉDIA: Rena Horvátová, tel.: 721 041 345, email: press@kher.cz

Donoři a partneři

Bader Philanthropies, Inc. Úřad vlády ČR MHMP MKČR Státní fond kultury ČR MŠMT Česko-německý fond budoucnosti Goethe Institut Americké velvyslanectví v Praze